Veel ondernemers worden in de huidige situatie flink uitgedaagd. Toegankelijkheid en om de hoek is de hoeksteen van veel mkb-ers geweest, maar is dat in de huidige tijd van lockdowns en sluiting nog wel belangrijk?
In onze laatste meetup bespraken ondernemers het belang van lokaliteit. Daarbij kwam ook ter sprake waarom en hoe je ook lokaal kunt blijven als je groeiambities hebt.
Feit blijft dat voor veel diensten en producten de klant het prettig vindt om er een ‘gezicht’ bij te hebben. Een plek waarnaar hij/zij kan gaan voor vragen, advies en overleg. Veel internetbedrijven hebben wel telefonisch toegang en via de mail, maar als het lastiger wordt voldoet dat niet. Zorg als MKB-er, hoe groot of nationaal je ook bent, dat je lokaal ‘het gezicht’ van je bedrijf bent.
Hierbij een handvol tips van je collega-ondernemers:
• focus je op lokale marketing (sponsoring werkt daarbij goed)
• zorg dat je fysiek aanwezig bent in de regio waar je werkt.
• sluit je aan bij de lokale netwerken
• verzamel actieve regionale reviews
• bouw je merk, maar geef veel aandacht aan de persoon lokaal.
Bij elke meetup is er een specifiek onderdeel. Op 3 juni a.s. is de volgende van 15:00 tot 17:00. Het onderwerp is “strategie kiezen en vasthouden’. Wil je eens over een eigen specifieke uitdaging met andere ondernemers sparren kijk dan eens bij onze ondernemers carrousel: 5x sparren met andere ondernemers over onderwerpen die jou bezig houden.