Skip links

Roto Tweewielers

Het ondernemerschap past Wilco Wolterink, eigenaar van Roto Tweewielers in Deventer, als een jas. “Ik houd van dynamiek en wil graag directe invloed hebben op de groei van mijn organisatie. Met leergierigheid en een open vizier, ben ik altijd op zoek naar groeikansen. Samen met mijn team zet ik alles op alles om die ook te bereiken. En daarin investeren we continu.” 

Zijn eerste stappen als ondernemer zette Wilco Wolterink in de autobranche. Na een start in loondienst startte hij samen met een compagnon een autobedrijf. Ondanks het succes van het bedrijf, begon het bij Wilco na een paar jaar te kriebelen. “We draaiden prima, maar ik merkte dat ik dezelfde truc aan het herhalen was.”

“Elke dag trainen om te blijven groeien.”

Wilco Wolterink
Roto Tweewielers

Ondernemer in loondienst

Na zijn vertrek was de vervolgstap niet per se logisch. Hij ging namelijk weer in loondienst. “Als manager bestierde ik een aantal vestigingen voor een autodealer. Dit was een uitdaging om ze in aanvang allemaal verschillend presteerden. Het was een uitdaging om elke vestiging te laten groeien. Zo leerde ik veel over de bedrijfsvoering en het aansturen van mensen en processen. Toch voelde ik me uiteindelijk ondernemer in loondienst. Ik werkte keihard, maar plukte daar voor mijn gevoel niet alle vruchten van.”

Tijd voor iets nieuws dus. De overname van Roto Tweewielers bood Wilco een compleet nieuw perspectief. “Het was een klassieke fietsenwinkel die goed draaide en in mijn ogen heel veel potentie had. Door na de overname direct focus aan te brengen in het assortiment en processen te optimaliseren, sloegen we een groeipad in.”

Elke dag trainen

De behoefte aan groei en ontwikkeling is voor Wilco breder dan de organisatie die hij leidt. “Ik volg regelmatig trainingen en workshops. Een profvoetballer moet ook elke dag trainen om te blijven groeien. En dat geldt in mijn ogen zeker voor een ondernemer. Je kan niet stoppen met ontwikkelen. Ook, of misschien wel juist, als je denkt dat je alles op de rit hebt. Het is een cliché, maar stilstand is achteruitgang, zeker nu alles om ons heen zo snel verandert.”

Het aanbod van de Business Versneller sloot goed aan bij Wilcos idee dat je nooit uitgeleerd bent. “Hoewel het leuk en lastig tegelijk is, wil ik nieuwe dingen blijven ontdekken en proberen. Daarom is het goed om te sparren met andere ondernemers en van hun ervaringen leren. Dat is makkelijker in een groep die elkaars uitdagingen en valkuilen begrijpt. Door ideeën uit te wisselen, leer ik van anderen en kan ik ook mijn eigen kennis delen. De Business Versneller biedt daarvoor een platform.”

Meer dan tips & tricks

De meerwaarde van de Business Versneller gaat volgens Wilco verder dan tips & tricks voor het hier en nu. “Hoewel ik vaker opleidingen volg, was het voor mij een eyeopener om verder vooruit te kijken met je bedrijf. Bijvoorbeeld met het 1000-dagenplan. Bij Roto Tweewielers hebben we natuurlijk jaardoelen. Toch kijken we bewust verder vooruit. Vanzelfsprekend zit daar altijd een onzekere factor in. Kijk maar naar de impact van corona. Je kan wat geluk of wat pech hebben, maar het is wel belangrijk doelstellingen voor de lange termijn te hebben.”

In een groeiend bedrijf moet je door bepaalde groeifases heen. Dan is het als ondernemer cruciaal om focus te houden en niet alleen maar heel hard mee te werken. “Je moet echt tijd vrijmaken om na te denken over de strategie en deze vooral delen. Iedereen binnen de organisatie moet de ondernemersvisie voelen en doorleven. Pas dan is er draagvlak om samen te groeien.”

Een acht is niet genoeg

Hierbij is het wel zaak dat de strategie en cultuur binnen de organisatie begrepen en gedragen worden. Dat zorgt binnen de organisatie regelmatig voor discussies. “Ons uitgangspunt is bijvoorbeeld dat we in medewerker- en klanttevredenheidsonderzoeken geen genoegen nemen met een acht. Gemiddeld genomen is een acht goed, maar we gaan voor een negen. Dat lukt alleen door de processen te blijven optimaliseren. En met de wil om een stap extra te zetten.”

Doorzettingsvermogen én enthousiasme

Als voorbeeld noemt hij de onzekere levertijden van fietsen op dit moment. Als een fiets niet op tijd geleverd kan worden, zijn er verschillende opties. “Een traditionele fietswinkel doet niets en wacht af tot de klant belt. Maar weinig klanten waarderen dat. Je krijgt als bedrijf een acht wanneer je klanten proactief benadert en uitlegt waarom er vertraging is. Wij doen dat anders en gaan langs bij de klant met een bos bloemen. Met die persoonlijke aanpak streven we naar een negen voor klanttevredenheid. Deze houding dwingt ons steeds het maximale uit onszelf en uit de processen te halen. Dat vraagt doorzettingsvermogen en vooral heel veel enthousiasme. Daar selecteren wij onze mensen dus op.”

1000-dagenplan

De strategie en cultuur van Roto Tweewielers zijn inmiddels helder. “Het idee is om op deze basis verder te groeien. Daarvoor is het 1.000-dagenplan van Business Lapps een goed uitgangspunt. Juist door het grotere plaatje te bekijken, overstijgen we de waan van de dag. Daarin blijven hangen is een groot gevaar voor groei. Wij zijn ambitieus, spreken dat uit en investeren daarin.” Daarom werkt zijn collega Wilco Berenschot momenteel met begeleiding van Business Lapps aan het bepalen van de doelen voor de langere termijn.”

Over tien jaar wil Wilco de omzet vervijfvoudigd hebben en tussen de vijf en tien locaties runnen. De organisatie moet wel klaar zijn voor zo’n groeitraject. “Een jaar of drie geleden was dat nog niet het geval. Nu ook Wilco Berenschot is ingestapt, is het plaatje compleet. De organisatie draait goed en kan vanuit een heldere visie en ambitie groeien. Dat geeft mij de tijd en het vertrouwen om me op de toekomst te richten.” Hiervoor moet Roto Tweewielers wel concrete stappen gaan bepalen en zetten. Bijvoorbeeld door na te denken over overnames en te kijken waar de verbeterpunten voor de interne processen liggen.

Verder durven kijken

Wilco reserveert de komende periode een aantal weken om de toekomstplannen verder vorm te geven. “Ik kan nu met een gerust hart een paar weken uit de operatie stappen om dat te doen. Voorheen deed ik dit in de avonden en weekenden, maar per saldo is werken aan je organisatie dan toch een soort sluitstuk. Dat is een belangrijk inzicht dat de Business Versneller en Business Lapps me hebben opgeleverd. Je moet niet alleen verder durven kijken, maar daar ook concreet tijd voor vrij maken. Door even afstand te nemen, kan je groei juist versnellen!”

Uitdaging

• Lange termijn groei realiseren
• Concreet tijd nemen om groeiambities waar te maken

Oplossing

• Werken aan groei door ervaringen van met andere ondernemers te benutten
• Combinatie van jaarplannen én verder vooruit kijken met meerjarenplannen
• Afstand nemen om te focussen op groei

Resultaat

• Een heldere strategie, visie en ambitie voor de toekomst
• Duidelijk 1000-dagendoel
• Focus op een excellente klanttevredenheid (minimaal negen)
• Ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling
• Interne processen en breedgedragen cultuur als fundering voor groei
• Als leider wegblijven uit de waan van de dag

Leave a comment