Skip links

De groeikans van de lockdown die niemand wilde

De groeikans van de lockdown die niemand wilde

Waarom heb je eigenlijk een bedrijfspand? Wat is de meerwaarde of ROI die je terugkrijgt voor de huur of rente die je betaalt? Een vraag die je vóór de lockdown waarschijnlijk snel als niet relevant zou hebben geparkeerd. “We hebben gewoon een pand nodig zodat we met elkaar kunnen werken.”

En toen zaten al je medewerkers ineens vanuit huis hun werk te doen. Noodgedwongen werden veel ondernemers met hun neus op die vraag gedrukt: hoe breng ik mijn mensen bij elkaar als ik mijn pand niet kan gebruiken? Of anders gesteld: waarom had ik in de lockdown niet altijd een pand nodig om toch klanten te kunnen bedienen? Het sleutelwoord is: focus.

Mijn werk als groeicoach bestaat voor een groot deel uit interactie tussen mij en anderen in één en dezelfde ruimte. Of het nu één op één coaching is of een werksessie met een team: het begint altijd met bij elkaar komen. Dit is wat ik heb geleerd van het begeleiden van online samenwerking met klanten: alles draait om focus. En focus is iets dat in ons hoofd gebeurt, vaak zonder dat we er bewust iets voor doen.

Door fysiek bij elkaar te komen op dezelfde plek, creëren we focus. We zijn namelijk allemaal in dezelfde ruimte. Terwijl we met elkaar aan de slag gaan, zijn we continu elkaars focus aan het verleggen en sturen. De één schrijft een idee op een whiteboard, de rest komt er bij staan. Iemand maakt een opmerking terwijl ze iets aanwijst. Ogen, handen, stemgebruik: we zetten ons hele lijf in om in een overleg de focus te leggen op dat wat op dat moment belangrijk is.

Terwijl we samenwerken, putten we voor een groot deel uit onbewuste vaardigheden. Online valt er veel van deze onbewuste communicatie weg.

• We zien niet waar iemand naar kijkt
• We zien niet waar iemand naar wijst
• Alle geluiden en stemmen komen uit dezelfde richting

Het voelt soms alsof je tegen een blinde muur aan kijkt terwijl je hoort waar het gesprek over gaat.

Thomas Platzer

Creactor

Waar zijn we mee bezig?

Je kent het gevoel vast, wanneer je opstaat en ontdekt dat je voet slaapt. Ineens word je je extreem bewust van welke spieren je moet aanspannen om te kunnen lopen. Hetzelfde gebeurde doordat we massaal op afstand gingen samenwerken: we werden ons bewust van welke vaardigheden we moeten aanspreken om te kunnen samenwerken.

In welk bedrijf je ook kijkt, medewerkers (en klanten) zijn onbewust elke dag weer op zoek naar focus.
• Waar zijn we eigenlijk mee bezig?
• Waarom is dat belangrijk?
• Wat heeft dat met mij te maken?

Onbewust is iedereen in een bedrijf op zoek naar de antwoorden op deze basale vragen om goed werk te kunnen leveren. En dat is wat mij betreft de grote bijvangst van de lockdown. De enorme kans om met elkaar stil te staan bij de focus van je bedrijf. Waar zijn we ook al weer mee bezig? Wat is het grote idee waar we aan werken? Hoe krijgen we iedereen, van klant tot medewerker en leverancier, aangehaakt en betrokken bij dat wat onze focus is?

De kracht van focus

Automattic is het bedrijf achter WordPress, het platform waar meer dan een derde van het internet op draait. Automattic zit op een paar weken na, het hele jaar in een lockdown. Ze hebben 800 medewerkers die vanuit 77 landen allemaal op afstand samenwerken. De eigenaar, Matt Mullenweg, is hierdoor extra bewust bezig met het levend houden van de kernfocus van zijn bedrijf.

Automattic laat zien wat er mogelijk is als je de focus kunt houden op de kern van je bedrijf. Dat is de reden waarom mensen bij je werken en de reden waarom klanten bij je kopen. Ik raad elke ondernemer aan om de lockdown te gebruiken als een kans om te groeien. Neem de tijd om je af te vragen:

• Wat maakt dat deze mensen zich bleven inspannen voor mijn bedrijf hoewel ze gewoon thuis waren en net zo goed iets anders konden gaan doen?
• Wat hield dit bedrijf bij elkaar terwijl we niet bij elkaar waren?

Kern van de zaak

Naast de vele uitdagingen die voor veel ondernemer zijn ontstaan in de afgelopen maanden, ligt in de verplichte lockdown ook een kans voor ontwikkeling en groei. Er zijn dingen verloren gegaan maar er is ook iets bijgekomen. Een scherpere bewustwording over de kern van de zaak.

Leave a comment